Cruise, attraksjonsutvikling og reisemålsutvikling
Trond Amland er Master of Business Administration (MBA) fra NHH. I tillegg har Trond en Bachelor i reiselivsledelse fra Høgskolen i Lillehammer. Trond harmer enn 30 års erfaring fra forskjellige ledende stillinger i reiselivsnæringen, bl.a. som adm. dir. for Fløibanen AS i Bergen og som ass. reiselivsdirektør og kongressjef i VisitBergen. Trond bor i Bergen og har jobbet mye med bedrifter og organisasjoner i hele Vestlands-regionen og kjenner folkene, bedriftene og kulturen i regionen meget godt.
Siden 2013 har Trond drevet eget firma som de siste årene har levert rådgivningstjenester til destinasjonsselskap, fylkeskommuner, næringsorganisasjoner og private reiselivsaktører. For tiden er Trond også innleid som rådgiver/konsulent til klyngeprosjektet Norwegian Centre of Expertise (NCE Tourism Fjord Norway) med ulike prosjektlederoppdrag og utredningsoppgaver. I tillegg har Trond styreverv innenfor ulike reiselivsbedrifter.
Trond har også lang erfaring med strategiprosesser og prosessarbeid og leder for tiden 2 bedriftsnettverk. Han har ledet flere utredningsprosesser, bl.a. har han vært prosessleder for utvikling av Felles cruisestrategi for Vestlandsregionen og for tilsvarende strategiprosess for Bergen. Merkevarestrategi og merkevareledelse er et av Trond sine spesialområder der han innehar faglig tyngde kombinert med praktisk erfaring fra merkevareprosesser i bedrifter.
Trond er godkjent som prosjektleder for Reisemålutviklingsprosesser i regi av Innovasjon Norge og iht Håndbok for reisemålsutvikling. Han er også sertifisert av Innovasjon Norge som Prosessveileder for Merkevareordningen Bærekraftig Reisemål. Trond har erfaring med reisemålutviklingsprosesser og bruk av Håndbok for reisemålsutvikling og praktisk erfaring og kompetanse på destinasjonsutvikling fra mange års arbeid i Bergen Reiselivslag/VisitBergen, et av Norges største destinasjonsselskaper.