Reiselivsnæringen har lenge slitt med å fastslå hvor mange turister som faktisk er i Norge. Den offisielle statistikken fra SSB fanger ikke opp privat overnatting, utleie med AirBnB, steder med mindre enn ti sengeplasser, dagsturister og turister i telt. Usikkerheten om hvor mange turister som faktisk er på ulike steder gjør det vanskelig for kommuner og reiseliv å legge til rette for turister.
Managing Partner i 2469, Børre Berglund, er klyngeleder for Arena Lønnsomme Vinteropplevelser. Klyngen består av 71 reiselivsbedrifter og 4 FoU-institusjoner i Nord-Norge. Arena Lønnsomme Vinteropplevelser har gjennomført et pilotprosjekt med Telenor kalt «Mobility Analytics». Gjennom dette pilotprosjektet har en ved å spore mobiltelefoner fulgt internasjonale vintergjester i Nord-Norge gjennom sist vinter.
– «Vi har kartlagt reisemønster, nasjonalitetsfordeling, hvor gjestene har bodd og hvor de har oppholdt seg gjennom døgner», sier Børre Berglund. Samarbeidet med Telenor fortsetter gjennom vinteren 17/18.
Arena Lønnsomme Vinteropplevelser ønsker å vite mer om vintergjestenes bevegelsesmønster, bruk av AirBnB og hvordan BigData kan omsettes i kommersielle prosesser. «Mobility Analytics» har hentet ut data gjennom mobilbruk per time, og det finnes ca. 100 basestasjoner i Tromsø kommune og ca. 300 i Troms fylke.
På denne måten får vi en oversikt over alle i området med mobiltelefon og hvilke nasjonaliteter som er representert. Vi får også en oversikt over besøkendes bevegelsesmønster i regionen –Hvor oppholder gjestene seg formiddag, ettermiddag, kveld, natt? Hvor overnatter de? Med AirBnB inkludert, gir dette grunnlag for tiltak innen infrastruktur og bedre tilrettelegging for kommersiell drift. Data fra «Mobility Analytics» kan også kobles mot bedrifters egne data. Mulighetene er mange og i 2469 er vi svært tilfreds med å ha oppdragsgivere som går nye veier.