Et praktisk rettet kurs for bedrifter og destinasjonsselskap som satser på gruppe- og MICE markedet. Innsikt, inspirasjon og praktiske verktøy knyttet til trender, markedsførings- og distribusjonskanaler, bruk av digitale kanaler og salgstrening.
2469 Reiselivsutvikling tilbyr et helt nytt kurstilbud innenfor markedsføring og salg mot gruppe og MICE-markedet. Kurset passer for bedrifter og destinasjonsselskap.
Hensikten med dette praktisk rettede kurset er å gi deltagerne innsikt i salgsprosessen ovenfor gruppe og bedriftsmarkedet. Vi fokuserer på MICE markedet, både direkte til bedrift samt salg via kanaler som reisebyråer og eventbyråer. Vi kommer også til å berøre gruppemarkedet via turoperatører
Vårt hovedfokus er å skape forståelse for- og trening i salgsprosessen og hvordan aktørene kan oppnå salg i disse markedene i praktiske salgssituasjoner og ved å bruke online verktøy og kanaler.
Vi kan tilpasse innholdet og omfanget i kurset på forespørsel.
KURSET INNEHOLDER FØLGENDE:
Reiselivstrender mot 2030
Vi belyser de viktigste utviklingstrekkene i markedet som endrer måten reiselivet må jobbe på. Markedene og reiselivet har endret seg som følge av pandemien, endringer i verdensøkonomien og krigen i Ukraina.
Beskrivelse av gruppe og bedriftsmarkedet
Kort gjennomgang av særtrekk innenfor de ulike segmentene under MICE-begrepet og gruppemarkedet.
Bedriftsmarkedet – trender og kjøpsmønster
Vi vil spesifikt beskrive sentrale trender innen gruppe- og bedriftsmarkedet, samt å belyse hvilke behov det er i markedet som følge av krav og behov i markedene. I denne delen trekker vi inn en innkjøper fra en relevant bedrift som deler sine erfaringer med deltakerne.
Gruppemarked ferie og fritid – salgsprosess
Vi belyser salgsprosessen ovenfor gruppemarkedet for ferie og fritid – hvordan skal vi på best mulig måte nå ut til ferie og frittidsgrupper i det norske og det utenlandske markedet?
Distribusjon og salg ovenfor gruppe og bedriftsmarkedet
Her vil vi belyse hele distribusjonsbildet, slik at bedriftene og destinasjonsselskapene påvirker riktig kanal med rett budskap. Det er viktig å ha en forståelse for hvordan «landskapet» mellom kunde og bedrift faktisk er. Distribusjonsform påvirker også prisbildet, provisjoner og nettopriser. Vi berører direktesalg, salg via reisebyråer, salg vi eventbyråer og salg via turoperatører. Her vil vi ta med en innkjøper fra et eventselskap som deler sine tips og erfaringer med deltakerne.
Hvordan skal vi nå de ulike markedssegmentene digitalt
Hvilke grep må vi gjøre for å treffe de ulike segmentene innenfor MICE? Hvordan bør vi rigge oss visuelt og digitalt for å nå denne målgruppen, sikre at vi treffer og er synlige ovenfor kundene vi ønsker? Det starter med en tydelig identitet, en profil som viser hvem vi er både i bilder, tekst og utrykk. Deretter må vi vite hvem vi skal snakke til for å treffe med informasjon og kommunikasjon. Personas er et viktig stikkord her.
Hvilke grep kan man gjøre for å øke trafikk og salg på eget nettsted
Hvordan står det til med websiden din? I tillegg til kontinuerlig god produktutvikling må vi sikre at produktene blir presentert på best mulig måte. Også her må vi vite hvem målgruppen vår er. Representerer bilder og uttrykk den målgruppen vi ønsker å nå? Er det en rød tråd mellom bilder, tekst og webdesign? Er websiden levende og oppdatert til enhver tid? Er det lett å bestille? Dette av noen av punktene vi skal snakke om. Websiden er ditt ansikt mot verden og her skal kundene både bli fristet samt finne nødvendig informasjon.
Kopling mot SoMe som Linkedin, Facebook, Instagram
Hva er din bedrift sin tone of voice? Det er viktig å være bevisst på hva som er din bedrift sin stemme, personlighet og identitet. Da gjenkjenner målgruppen din deg lettere gjennom kommunikasjonen som du ønsker å oppnå. Hvilke kanaler bør vi være tilstede i og hvordan kommunisere på de ulike sosiale mediene? Hva bør vi tilrettelegge og ha i bunn for å kunne gjøre dette enkelt og kontinuerlig? Og for å oppnå ønsket resultat? Konkrete innspill og dialog. Verktøy og tips.
Hvordan bruke online verktøy og kanaler for mersalg i gruppe og bedriftsmarkedet
Her vil vi gi praktisk kunnskap om «inbound marketing» og hvordan du kan bruke nettsider, sosiale media, blogger, søkemotoroptimalisering, digital annonsering og automatisert kundeoppfølging ved å samle kundedata og jobbe målrettet og med tilpassede budskap mot gruppe- og bedriftsmarkedet. Du får innblikk i online verktøy, metoder og tips til hvordan du konkret kan bruke disse i din bedrift og måle resultat.
Hvilke KPI kan man måle på?
Her vil vi gjennomgå ulike måleparameter man bør målsette på for å sjekke om online tiltakene man gjør har ønsket effekt. Vi vil komme med eksempler som skal være lett å ta i bruk for egen bedrift.
Salgstrening
Salgstrening er en viktig del av salgsprosessen til gruppe og bedriftsmarkedet. Man vil kunne skape interesse via ulike online kanaler og systemer, men oftest vil det også være nødvendig å gjennomføre en form for salgsdialog med kunden eller kanalen. Her kommer vi til å by på noen teknikker dere kan bruke på de ulike fasene i salgssamtalen fra åpning til beste mulige avslutning for å vinne avtalen
Dere blir delt inn i grupperom (online) og alle gruppene vil få en salgsutfordring som dere sammen skal utføre ovenfor en innkjøper av en reiselivstjeneste. Dette oppfattes ofte som en nyttig og lærerik seanse og de som er litt «rusten» i salgsteknikk får ny motivasjon.
Kontakt Morten Torp for mer informasjon: morten@2469reiseliv.no / 994 28 430.