I 2469 Reiselivsutvikling AS har vi utviklet et praktisk verktøy for destinasjonsutvikling. Til grunn for bruk av verktøyet ligger prinsippene for en bærekraftig reiselivsutvikling. Verktøyet omfatter:
- Analyse av destinasjonen og markedsmuligheter
- Målgruppeorientert produktutvikling/pakketering- og vertskapsfunksjonen
- Infrastruktur og mobilitet
- Utvikling av profil og markedsføring
- Distribusjon og salg
Gjennom et engasjement over tre år fra oktober 2017 skal 2469 Reiselivsutvikling AS med Visit Nordvest som oppdragsgiver, fasilitere en destinasjonsutvikling i Øyriket. Øyriket i Romsdal, bestående av kommunene Aukra, Midsund og Sandøy, har et unikt kystlandskap med mange naturgitte forutsetninger for en allsidig reiselivsnæring. Øyriket består av en rekke øyer, holmer og skjær med mye historie innen spesielt fiske og fangst, skipshandel og klippfiskproduksjon. Også hvalfangst og motorindustri har vært, og er, en del av grunnlaget for bosettingene i Øyriket.
Oppstartsmøte er gjennomført med bred deltakelse 5. oktober og de første analyser både av ressursene I området og markedsmulighetene er gjennomført.
Neste steg i arbeidet med Øyriket er produktutvikling, pakketering og helhetlige løsninger for målgrupper med ulike og sammensatte behov.
Alle partnerne i 2469 Reiselivsutvikling AS er engasjert i arbeidet for Øyriket. Jan Sverre Sivertsen er prosjektleder med Børre Berglund som vikar i perioden hvor Jan Sverre er på skitur til Sydpolen.
Vårt verktøy for destinasjonsutvikling skal sike nye betalingsvillige kunder, tilrettelagte opplevelser og produkter, oppdatert kunnskapsgrunnlag for den enkelte destinasjonen og møteplasser som styrker samhandlingen mellom aktørene.
Verktøyet er tilgjengelig og kan tilpasses ulike destinasjoner med forskjelligartede utfordringer. Ta kontakt med en av oss i 2469 Reiselivsutvikling AS om du ønsker mer info om verktøyet.