Børre Berglund i 2469 Reiselivsutvikling AS er leverandør av kurset «Pakking, distribusjon og salg» som inngår i Innovasjon Norges kompetanseprogram for reiselivsnæringen. Vi har tilsammen gjennomført noe over 90 kurs og workshops med «Pakking, salg og distribusjon» som tema. I denne forbindelse det er utviklet omlag 1 650 ulike pakker hvorav godt over 1 000 i er salg.
Hovedinnholdet i kurset er pakketering og produktutvikling og formålet med hvert kurs er å få utviklet og solgt så mange nye produktpakker som mulig. Disse kan være basert på bedriftsinterne leveranser eller leveranser fra flere bedrifter. Markedsorientering, segmentering og opplevelsesverdi som grunnlag for prising og hva som utløser salg av en pakke er sentrale stikkord for pakketeringen. Vi skiller mellom netto- og bruttopriser, lager kalkyler og diskuterer referansepriser. Et annet fokus er distribusjon og salg. Blant annet internett som distribusjonskanal og gjennomgang av turoperatører/incomingoperatører. Både forbruker salg og relasjonssalg inngår også i tematikken for kurset.
På bildet ser vi deltakere fra Røros og Rørosregionen på kurs 15-16.11.17.