Tålegrenseanalyser er et verktøy som er lite brukt i reisemålsutvikling i Norge. Hva er anbefalt tålegrense for turisme til et reisemål? Hvor går tålegrensen for når det blir for mange tilreisende til et reisemål til samme tid og på samme sted? Er det samsvar mellom lokal infrastruktur, kapasitet og mengde turisme til en destinasjon?
Behovet for en mer metodisk tilnærming til disse spørsmålene gjennom bruk av modeller og metoder som kan si noe om et tilnærmet riktig nivå for cruiseturisme til et reisemål har de senere årene vokst frem. 2469 Reiselivsutvikling AS har utviklet et verktøy som basert på analyser i en rekke dimensjoner får frem et kunnskapsgrunnlag som er nyttig og viktig for å kunne ta gode beslutninger i forbindelse med utarbeidelse av besøksstrategi for en cruisedestinasjon.
Trond Amland
Partner
2469 Reiselivsutvikling AS
Tålegrenseanalyser er et verktøy som er lite brukt i reisemålsutvikling i Norge. Denne type planleggingsverktøy er brukt i en rekke andre bransjer og næringer. I reiselivet har vi stort sett vært opptatt av vekst og vekststrategier, i tillegg til at bærekraft de senere årene er kommet inn som en viktig del av besøksstrategier for en destinasjon eller region.
Hva er anbefalt tålegrense for turisme til et reisemål? Hvor går tålegrensen for når det blir for mange tilreisende til et reisemål til samme tid og på samme sted? Når blir turisme en negativ faktor mht lokale miljøbelastninger og for lokalbefolkningens aksept? Er det samsvar mellom lokal infrastruktur, kapasitet og mengde turisme til en destinasjon?
Hvor mange destinasjoner har en klar og tydelig oppfatning av hva som er det optimale volum av turisme til er reisemål? Hvordan evner man å distribuere turismen i tid og sted slik at det er god balanse mellom infrastruktur og antall turister til samme tid? Hvordan forebygger man turistvolum på et reisemål slik at man unngår å komme i en situasjon med køer, opphoping, trafikale problemer og lokal misnøye? Dette er spørsmål som i svært liten grad vurderes i forbindelse med utvikling av reiseliv som lokal næring.
Behovet for en mer metodisk tilnærming til disse spørsmålene gjennom bruk av modeller og metoder som kan si noe om et tilnærmet riktig nivå for cruiseturisme til et reisemål har de senere årene vokst frem. 2469 Reiselivsutvikling AS har utviklet et verktøy som basert på analyser i en rekke dimensjoner får frem et kunnskapsgrunnlag som er nyttig og viktig for å kunne ta gode beslutninger i forbindelse med utarbeidelse av besøksstrategi for en cruisedestinasjon.
Om tålegrenseanalyser
En tålegrenseanalyse er et verktøy som gjennom en metodisk tilnærming gir en cruisedestinasjon eller en region bedre kunnskapsgrunnlag og beslutningsgrunnlag i arbeidet med å utvikle en cruisestrategi som en del av en overordnet besøksstrategi. Hensikten med en tålegrenseanalyse er å få frem et faktabasert kunnskapsgrunnlag for å kunne ta mest mulig presise beslutninger i destinasjonens arbeid med å utforme en bærekraftig strategi både økonomisk, sosialt og miljømessig. Gjennom dette arbeidet vil man skaffe seg et godt kunnskapsgrunnlag for å utvikle og tilrettelegge nye og bedre løsninger for hvordan man skal håndtere cruisetrafikk og dermed utvikle en bærekraftig cruisestrategi.
Ved å utvikle mål og strategier for en bærekraftig cruiseturisme kan denne delen av reiselivsnæringen bygges opp på en måte som også bidrar til å oppfylle de overordnede mål som skal vedtas eller er vedtatt for reisemålet.
Tålegrenser og tålegrenseanalyser har sitt opphav fra vurderinger av hva biologisk mangfold tåler uten at det medfører store eller permanente skader. Tålegrensevurderinger er etter hvert blitt tatt i bruk innenfor andre områder. FN ́s bærekraftmål, som både offentlige og private virksomheter har tatt inn i sine styringssystemer de senere årene, har flere tema der det er relevant å vurdere og prioritere tålegrenser.
Tålegrenseanalyse er et fellesbegrep for ulike metoder for å analysere hva som er et anbefalt nivå for turisme på et reisemål. Bruk av tålegrenser kan gjøres ut fra ulike metodiske tilnærminger, og må sees på som et verktøy for planlegging av besøksstrategier og utvikling av reiseliv som en bærekraftig næring. Tålegrenseanalyser må gjøres på grunnlag av reisemålets spesielle karakteristika og ved å vurdere lokale faktorer som påvirker og er førende for en bærekraftig turisme.
På 1990-tallet da bærekraftig utvikling også ble et sentralt tema innenfor turisme, ble dette i stor grad relatert til begrepet «Carrying capacity», spesielt fordi dette begrepet handlet om å vurdere grenser. Tålegrenseanalyser har derfor også blitt et verktøy der indikatorer for ytre grense av toleranse kan være konkrete tall og verdier, eller kvalitative vurderinger.
En metode i arbeidet med tålegrenseanalyser er «Carrying Capacity» som defineres som «maks. antall mennesker som kan besøke en destinasjon til samme tid uten å forårsake ødeleggelser av fysisk, økonomisk, sosiokulturell, miljømessig, og uakseptabel reduksjon i kvaliteten for besøkendes tilfredshet» (Kilde: WTO – World Travel Organization, 2003).
«Carrying capacity» trenger ikke å lede frem til et eksakt tall for antall besøkende. En anbefalt øvre og nedre grense kan være mer hensiktsmessig. Det finnes heller ingen matematisk modell som gir svar på et reisemåls «carrying capacity». Når man skal utarbeide en anbefalt «carrying capacity» er det imidlertid noen viktige dimensjoner som bør inngå i analysearbeidet og som beskriver reisemålet samt eksterne faktorer som påvirker reisemålet. Dette kan være turismens intensitet og konsentrasjon i tid og sted, turistflyt inn til og på reisemålet, konsekvenser som f.eks. brukerkonflikter og årsakssammenhenger.
Metodisk tilnærming
I analysedelen «Carrying capacity» legger vi til grunn en del førende premisser for prosessen og gir en overordnet beskrivelse av reisemålet og regionen i cruiseturisme sammenheng. Videre kartlegger vi forholdet mellom nåsituasjonen og ønsket situasjon. Her analyserer vi indikatorer som fordeling av antall cruiseskip pr. dag, antall passasjerer pr. dag, ankomsttider, avreisetider, lengde på opphold og fordeling på ankomstdager. Vi analyserer også annen type reisetrafikk til destinasjonen slik at cruisetrafikken vurderes i en helhetlig sammenheng, og som en del av det totale reisemønsteret og volum til reisemålet knyttet til ferie- og fritidstrafikk.
Et annet begrep i tålegrenseanalyser er «Visitor Flow». I analysedelen «Visitor Flow» ser vi på flytmønsteret fra havn og til de forskjellige utfluktsstedene på reisemålet, hvor publikumsstrømmene går, bevegelsesmønster og besøk til severdigheter og attraksjoner samt eventuelle kø- og pressområder på reisemålet. Vi ser også på hva som er kapasitet og begrensninger på de mest besøkte stedene, attraksjonene og severdighetene i regionen eller reisemålet. Dette er en prosess der vi kartlegger hvor og hvordan turister beveger seg på et reisemål, og hvordan man kan påvirke flyt og bevegelsesmønster for turister.
Når vi skal vurdere et anbefalt nivå for cruisetrafikk til reisemålet må vi foreta vurderinger ut fra ulike dimensjoner. Basert på vurderinger av 7 ulike dimensjoner som vist i figuren nedenfor, vil vi på grunnlag av dette gjøre anbefalinger av hva som bør være veiledende, øvre grense for cruisetrafikk til reisemålet. Hensikten er å komme frem til anbefalinger som er destinasjonsstyrt og basert på lokale forhold og premisser og som er bærekraftig både mht økonomi, miljø og klima og lokalsamfunn. Det vil derfor bli gjort vurderinger basert både på kvantitative og kvalitative data.
Som en oppsummering og systematisering av analysene i 7 ulike dimensjoner utarbeides det en tabell der terskelnivå for de forskjellige dimensjonene vurderes og graderes i hhv grønt, gult og rødt nivå. Tabellen indikerer hvilke områder som er akseptable, hvor situasjonen ikke er godt nok og hvor det er alvorlige eller uakseptable overskridelser av tålegrensen. Basert på analysene og vurderinger gjort i de 7 dimensjonen utarbeides det konklusjoner og anbefalinger for hva som bør være tålegrense og hvilke tiltak som bør gjøres for at reisemålet skal være innenfor akseptable tålegrenser mht cruisetrafikk.
Anbefalt arbeidsprosess
Arbeidet med tålegrenseanalyser bygger på tidligere utførte tålegrenseanalyser for Bergen, Stavanger og Lofoten. Erfaringer fra disse prosessene danner et godt grunnlag for analysearbeidet, og arbeidsmodellen er utarbeidet underveis i disse prosessene. Denne er utprøvet og stadig forbedret til å være nyttige og konkrete arbeidsverktøy i arbeidet med å utarbeide relevante og kunnskapsbaserte tålegrenseanalyser.
Det anbefales å etablere en bredt sammensatt prosjektgruppe med representanter fra ulike deler av reiseliv, næringsliv, kommune og havn i dette arbeidet. Prosessen beregnes til ca. 6 måneder og prosjektgruppen må påregne min. 3 fysiske møter. Lokal forankring av prosessen er svært viktig.
2469 Reiselivsutvikling AS har etter hvert opparbeidet god erfaring og ekspertise på denne type prosesser. Vi kjenner reiselivsnæringen og cruisenæringen meget godt, vi har god erfaring med prosjektarbeid og jobber etter en prosessmodell som fokuserer på lokal forankring og involvering og med konkrete resultater som utbytte av prosessen.
Ønsker du å vite mer om dette arbeidet og hvordan vi kan skreddersy en prosess ut fra lokale forhold og behov på ditt reisemål, ta gjerne kontakt med Trond Amland, Partner 2469 Reiselivsutvikling AS, trond@2469reiseliv.no / 908 55 755.