+47 900 56 869
post@2469reiseliv.no
Facebook
  • Hjem
  • Våre tjenester
    • Analyse
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Produkt- og konseptutvikling
    • Markedsføring, salg og distribusjon
    • Prosess- og prosjektledelse
  • Aktuelt
  • 2469 team
    • Børre Berglund
    • Ståle Brandshaug
    • Morten Torp
    • Trond Amland
    • Stine Berglund
    • Monica E. M. Gjesdahl
  • Om oss
  • Kontakt oss

Arctic-365

Arctic-365 er ei reiselivsklynge som består av 70 bedrifter fra Lofoten i sør til Honningsvåg i nord. Klynga satser målrettet på utvikling av lønnsom vintertrafikk og trafikk i lavsesonger. Klyngebedriftene samarbeider med bedrifter i andre næringer og arbeider med produktutvikling, innovasjonsprosesser, internasjonalisering, kompetanse og kvalitet. Klyngeaktivitetene finansieres av bedriftene sammen med Innovasjon Norge og Troms fylkeskommune. Børre Berglund har ledet klyngen fra oppstarten  i 2010 og er fortsatt klyngeleder for Arctic-365 (tidligere Arena Lønnsomme Vinteropplevelser). Se arctic-365 for nærmere informasjoner om klyngen.

star_rate

Kunde: Arctic-365 v/ Vinter Troms AS
År: 2010 –
Ansvarlig: Børre Berglund

Klyngebedriftene har bidratt til en sterk trafikkvekst. Fra 2008/09 har det vært en økning i antall utenlandske gjestedøgn i Nord–Norge på 378 %. Det betyr at antall gjestedøgn har gått fra 48 550 til 231 900 i vintersesongen 2016. (Kilde: SSB).

Som klyngeleder har Børre årlig ledet omlag 30 ulike delprosjekter innenfor hovedinnsatsområdene Internasjonalisering, Innovasjon, Kvalitet- og kompetanse og Nettverksbygging. Prosjektene er gjennomført med deltakelse fra klyngebedriftene, FoU-institusjoner og internasjonale partnere.

Klyngesatsing har allerede gitt store effekter spesielt for aktivitetsbedriftene.  Den direkte og indirekte omsetningen av Nordlysturismen vinteren 2014/15 var  405 mill. I tillegg kommer omsetning i vinterperioden knyttet til fisketurisme og Hurtigruten. For Tromsø-regionen har utviklingen de siste årene vært formidabel. Vinteren 2010/11 var den totale Nordlysomsetningen 90 mill., vinteren 2012/13 hadde den doblet seg og var 180 mill. – og i 2014/15 er den 334 mill. En økning på 90 % sammenlignet med 2012/13. Det er ingen andre områder eller sektorer innen det norske reiselivet som har utviklet seg like sterkt i denne perioden.

Som klyngeleder for Arctic-365 har Børre Berglund opparbeidet solid erfaring fra gjennomføring av et sammensatt utviklingsprosjekt som allerede har gitt effekter i form av flere betalingsvillige internasjonale gjester til klyngebedriftene. Hans erfaringer blir benyttet av Norwegian Innovation Clusters ved Innovasjon Norge i opplæring av nye klyngeledere i ulike bransjer.

Andre prosjekter
Sandland Brygge

Sandland Brygge

Pilotsatsing gjennom prosjektet «Reiseliv, mat og kultur» i Møre og Romsdal

Pilotsatsing gjennom prosjektet «Reiseliv, mat og kultur» i Møre og Romsdal

Reiseliv, mat og kultur i Møre og Romsdal

Reiseliv, mat og kultur i Møre og Romsdal

Arctic-365

Arctic-365

Bildeling

Bildeling

Produktutvikling Rauma

Produktutvikling Rauma

Reiseliv, mat og kultur i Møre og Romsdal
Bildeling
  • Hjem
  • Våre tjenester
  • Aktuelt
  • 2469 team
  • Om oss
  • Kontakt oss

2469 Reiselivsutvikling AS

mail

post@2469reiseliv.no


phone

+47 900 56 869

© 2469 Reiselivsutvikling AS | Design & Development by Intutor Group AS