Rauma Kommune har siden 2014 satt av betydelige midler over en fireårsperiode på å utvikle reiselivsprodukter i kommunen. Målet er at innen 2025 skal verdiskaping og antall ansatte i reiselivet i kommunen være doblet fra 2013 nivå. Før disse satsingene gjennomførte komunnen en omfattende prosess som endte opp i Strategi for reiseliv og handel i Rauma 2014 – 2015.
Kunde: Rauma kommune
År: 2016
Ansvarlig: Jan Sverre Sivertsen
Siden Rauma har så særegne naturkvaliteterer og har både nasjonale og internasjoneale turistikon som Trollstigen, Trollveggen og Romsdalseggen samt en gjennomstrømming av ca 900 000 turister pr år, er potensialet for verdiskaping meget stort. Mangelen på konkrete produkt som skaper lønnsomhet for enkeltbedrifter og merverdi for lokalsamfunnet vært savnet.
På bakgrunn av denne Strategi for reiseliv og handel ble Børre Berglund engasjert i arbeidet med å utarbeide en Masterplan for produktutvikling reiseliv av Nordveggen AS som er utviklingsselskapet i Rauma. Masterplanen ble utviklet i samarbeid med Jan Sverre Sivertsen (Sivert) som siden 2014 har vært engasjert i Nordveggen AS som prosjektleder reiseliv.
Sivert har jobbet konkret med å lede mange av de 22 delprosjektene som kom ut av Masterplanprosessen og har, sammen med kommune og reiselivsnæringen sørget for å få utviklet produktene og kommersialisert disse. Dette har vært både bistand til enkelbedrifter, utredningstiltak og samarbeidsprosjekt på tvers av bedrifter.