I samarbeid med Telenor har reiselivsklyngen Arctic-365 med Børre Berglund som klyngeleder gjennomført et pilotprosjekt med bruk av stor data fra mobilbrukere. Ved bruk av Telenors Mobility Analytics har en fulgt internasjonale turister i de mest sentrale deler av Nord-Norge på jakt etter Nordlysopplevelser. Mobility Analytics har gitt god innsikt på områder som tradisjonell reiselivs statistikk ikke dekker. Det stilles krav til bransjekunnskap og detaljert område kunnskap for å benytte denne type data. Nå disse er på plass er bruk av Mobility Analytics svært effektivt for å skaffe ny innsikt i reiselivsnæringen.
Kunde: Arctic-365
År: 2017-18
Ansvarlig: Børre Berglund
Etter at prøveprosjektet med Mobility Analytics ble iverksatt i 2017, er det slutt på gjetning om gjestenes bevegelsesmønster mm i klyngen Arctic-365. Gjennom verktøyet har reiselivsaktørene fått reell brukerinnsikt i turistenes bevegelsesmønstre, basert på data fra Telenors mobilnett. Allerede kan det kalles en suksess:
Mobility Analytics er en tjeneste fra Telenor som kan gi bedrifter og organisasjoner en unik innsikt i brukeradferden til både eksisterende og potensielle kunder og brukere. Hver dag registreres flere milliarder «hendelser» i Telenors nett. Et tilsynelatende salig datakaos – hadde det ikke vært for Telenors mangeårige erfaring med å sortere og analysere det enorme datagrunnlaget til eget bruk. Slik stordata, eller big data på engelsk, har nemlig vist seg å kunne ha stor verdi også for andre enn Telenor selv. Futurist Amy Webb kalte nylig slike datagrunnlag for «kanskje den mest verdifulle naturressursen i årene som kommer».