+47 900 56 869
post@2469reiseliv.no
Facebook
  • Hjem
  • Våre tjenester
    • Analyse
    • Strategi- og forretningsutvikling
    • Produkt- og konseptutvikling
    • Markedsføring, salg og distribusjon
    • Prosess- og prosjektledelse
  • Aktuelt
  • 2469 team
    • Børre Berglund
    • Ståle Brandshaug
    • Morten Torp
    • Trond Amland
    • Jon-Erlend Alstad
    • Monica E. M. Gjesdahl
  • Om oss
  • Kontakt oss

Online booking

Online booking er i vår digitale hverdag en nødvendighet for reiselivsbedriftene og etterhvert en vanlig funksjon for mange destinasjonsselskaper. Vi har gjennomført an analyse av de 25 største destinasjonsselskapene i Norge og sett nærmere på hvorfor, hvordan og med hvilke effekter og ressurser de driver online booking.

Analysen omfatter også de av destinasjonsselskapene som ikke tilbyr online booking, og hvorfor de ikke gjør det.

star_rate

Kunde: Visit Lillehammer
Dato: 2017-18
Ansvarlig: Morten Torp og Børre Berglund

Det norske og internasjonale reiselivet er i sterk endring. Endringene er så radikale at vi kan kalle det for et paradigmeskift. Den viktigste endringen er at opplevelser skaper «reason to go» og øker betalingsviljen. Samtidig blir kundene mer verdiorientert. Opplevelser er individuelle, derfor blir dypere kundeinnsikt en dominerende konkurransefaktor. Hva vi ønsker å oppleve er nå viktigere enn hvor vi drar. Digitale løsninger overtar for manuelle operasjoner.

Distribusjon og salg er også i endring. Konvensjonelle distribusjonskanaler som tradisjonelle turoperatører er under press fra tunge og velkjente tredjepartskanaler, spesialister overtar der generalistene før dominerte. Vi selger nå våre produkter i flere kanaler og trenger derfor en bevisst prisstrategi.

Vi har gjennomført en online spørreundersøkelse blant de største destinasjonsselskapene i Norge for å kartlegge deres erfaring med online booking, hvilke suksesskriterier som må være på plass for å drifte en online booking løsning for et destinasjonsselskap og en kartlegging av de økonomiske forutsetningene knyttet til online booking funksjonen for et destinasjonsselskap. Eksempler fra funn i analysen er som følger:

  • 53 % tilbyr online booking i dag, 47 % gjør ikke det
  • Gjennomsnittlig årlig omsetning for destinasjonsselskapene ligger mellom 10 og 15 mill, både de som tilbyr og ikke tilbyr online booking
  • 60 % av de som driver online booking har gjort dette i mer enn 5 år og 20 % i mer enn 10 år
  • 90 % av de som driver online booking investerte mindre enn 0,5 mill kr i systemet

 

Andre prosjekter
Sandland Brygge

Sandland Brygge

Pilotsatsing gjennom prosjektet «Reiseliv, mat og kultur» i Møre og Romsdal

Pilotsatsing gjennom prosjektet «Reiseliv, mat og kultur» i Møre og Romsdal

Reiseliv, mat og kultur i Møre og Romsdal

Reiseliv, mat og kultur i Møre og Romsdal

Arctic-365

Arctic-365

Bildeling

Bildeling

Produktutvikling Rauma

Produktutvikling Rauma

Cruisestrategi Vestlandet og Bergen
  • Hjem
  • Våre tjenester
  • Aktuelt
  • 2469 team
  • Om oss
  • Kontakt oss

2469 Reiselivsutvikling AS

mail

post@2469reiseliv.no


phone

+47 900 56 869

© 2469 Reiselivsutvikling AS | Design & Development by Intutor Group AS